Dags att flytta till en ny bostad? Grattis! Men glöm inte flyttstädningen – den kan antingen göras själv eller av en firma som genomför städningen åt dig.
Vid en flytt finns det måna saker att hålla i tankarna, och inte minst om städning av den gamla bostaden som man sålt vidare eller sagt upp sitt hyrkontrakt på. Viktigt här är dock att man känner till vad det är man ger sig in på, och detta både om man planerar att utföra städningen själv eller om man bokar en firma att sköta flyttstädningen åt en. Vanligast är att man väljer att göra detta själv, men då ska man vara på det klara med att städningen ska skötas otroligt noggrant och att om värden eller nya ägaren till bostaden inte tycker städningen håller måttet så får denne hyra in en städfirma – som du sedan får notan från och det kan kosta tusenlappar, vilket bland annat Aftonbladet skriver om. Därför är det i många fall smartare att faktiskt anlita en firma som är specialister på just denna typ av städning såsom att beställa flyttstädning från Spodra LUX AB vilket gör att man kan vara trygg med att städningen sköts på rätt sätt. Dessutom är det numera möjligt att även dra av på städningen genom rut-avdraget som innehåller avdrag för just enklare städning och även alltså flyttstädning, något som man kan läsa mer om hos Metro.
Göra städningen själv
Visst kan det vara smart att anlita firma att sköta städningen vid en flytt, men det går också bra att genomföra denna själv också. Då finns det dock en hel del saker att lägga på minnet och några av dessa har bland annat Norrköpings tidningar skrivit om i en artikel på ämnet. Vad man bland annat tipsar om är att Mäklarsamfundet på sin hemsida har gjort en lista med vad som faktiskt ska städas i en flyttstädning, och man tar även upp hur man ska göra om det blir en tvist mellan förra ägaren och nya ägaren om städningen – så innan man sätter igång med sin flyttstädning kan det därför vara bra att ta sig en extra titt på detta.